Finska skolsystemet

Ojoj... det är så olikt vårt svenska. Här läser man 75 kurser i olika perioder. Man kan välja långa (för de som hade tänkt studera vidare i det) och korta. Där finns sex perioder på ett år och många kurser är valbara och en del är obligatoriska. Betygen är vitsord i siffror mellan 4 och 10 där fyra är underkänt. Vissa kurser räcker det med att man läser en period och vissa väljer att läsa det i kankse 7. Hälsokunskapen, som är obligatorisk här i Finland verkar ganska så flummig (framförallt för mig som är naturvetare där man vill ha ett rätt och ett fel) men ändå givande. Efter varje period har man provskrivningar i kurserna som en avslutning och i slutet av trean har man ett visst antal slutprov (i de obligatoriska ämnena plus ngt mer). Med idrottsbetyget i slutbetyget kan man göra lite som man vill, men du måste ha klarat kursen för att få gå ut gymnasiet vilket också skiljer sig i från vårt svenska. Jo där finns många skillnader och jag är långt ifrån insatt. Men ni finnar (finlands-svenskar då:)), är där något mer sådär anmärkningsvärt som skiljer sig?

I eftermiddes redan fick jag hoppa in och vikariera... lite skumt med en helt okänd miljö... har ju bara vikarierat i Fjälkinge tidigare, och där har jag varit i stort sett var varannan vecka..

Verkar som skolan är bra och lärarna verkar himla snälla och trevliga. Jag ser framemot de näst kommande veckorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback