9/11

Igår kväll låg vi och kollade på lite dokumentärer. Dokumentärerna handlade om 9/11. Dagen då världen stannade till. Jag har lätt för att bli väldigt fashinerad av dokumentärer och de upptäckter de ibland lyckas göra. 9/11, den där eftermiddagen. Jag minns den såväl. Jag satt den eftermiddagen fast i bussen på väg ifrån skolan hem, där några av busarna öppnat dörren i bussen så att busschauffören vägrade köra vidare. Detta utanför Degebergas kyrka. Väl hemma i byn följde jag med Sany hem och satte igång tvn. Vi satt bänkande där hela eftermiddagen och kvällen, helt häpna.

Gårdagens dokumentärer om denna terroristdatum får mig att tappa hakan. Tydligen så har amerikanarna tidigare varit ute efter denna orginisationen men utan att lyckas. De har varit självast bin Ladin i hälarna tidigare men inte vågat. De visste att de som kapade planen redan var med i detta nätverk och ändå låts de entra flygplanen. Tydligen hade kaparna gått en utbildning för att bli piloter, i USA men utan att lyckas. Enligt filmen verkade det som om att där fanns en del som visste att 9/11 skulle ske och det även när. Hade de bara tagit hoten som tomma? Om allt det de talar om i dokumentärerna stämmer, så undrar man. Hur kan de bara blundat för allt? Det jag har skrivit upp här är bara få saker som de tog upp, de tog upp betydligt fler grejer som gjorde en häpen.

När jag kommer till New York ska jag besöka ground zero. Jag ryser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback