Drömmar...!


Idag diskuterade vi drömmar under psykologin. Vad drömmar betyder eller inte betyder. Alla drömmer vi om natten. Vi drömmer i omgångar. Under den period under sömnen som kallas REM (Rapid eye movement) är den tiden vi drömmer. Om man inte kommer ihåg sina drömmar när man vaknar så beror det på att man har tänkt efter man har vaknat. Till exempel om man vaknar av att man är kissinödig så tänker man på det direkt och har därmed mycket svårare för att komma ihåg vad man drömmde.

Enligt Freud är drömmar ett sätt att uppfylla en önskan på. Drömmarna använder symboler för att representera omdevetna önskningar. Men forskningen visar att det man drömmer om är om alldagliga saker och ting som sker runt omkring oss.

Jag tror såsom forskningen pekar på, att drömmarna är det som ligger närmast åt en i tanken. Kan även vara om tankar som legat långt bak i tankeverksamheten. Man tänker på så mycket mer än vad man tror på en gång! Vi gjorde en tankeövning i tisdags och jag blev förrundrad över hur många tankar jag hade i huvudet under en brainstorm där man skulle skriva ner allt jag kom att tänka på. Oj, så mycket och oj så skilda tankarna var ifrån varandra. Men kan drömmarna betyda något ändå...?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback